فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
نجفی نجفی در برنامه پایش/۱

گشایش در پرداخت وام به هنرمندان صنایع دستی تا دو ماه آینده/ حل مشکل ۱۵۰۰ کارمند مازاد میراث فرهنگی

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: متاسفانه سقف تسهیلات در نظر گرفته شده برای صنایع دستی پر شده و بودجه یارانه‌ها آنها نیز تمام شده است اما تا دو ماه آینده در این زمینه گشایش ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزار تسنیم، محمدعلی نجفی شب گذشته در برنامه پایش که از شبکه اول سیما پخش می‌شد در پاسخ به این سوال که آیا گردشگری در کشور یک بخش فانتزی و شیک است و چرا هیچ وقت به صورت یک موضوع جدی مد نظر نبوده اظهار داشت: در ابتدای انقلاب شعار اقتصاد بدون نفت دادیم اما گام‌های جدی در این زمینه را برنداشتیم که گردشگری یکی از این گام‌ها بود و بی‌تفاوت از آن گذشتیم.

وی با بیان اینکه گردشگری فقط یک بهانه اقتصادی نیست که مقوله فرهنگی در جهت تفاهم و صلح بین ملت‌ها هم محسوب می‌شود تصریح کرد: متاسفانه از این موضوع غفلت کردیم در حالی که مقوله فرهنگی از نظر تاریخی و فرهنگی در کشور ما مورد تاکید بود متاسفانه توجهات به گردشگری کم بود اما اکنون نشانه‌هایی از این ایجاد توجهات دیده می‌شود. 

نجفی تصریح کرد: رئیس جمهور تاکید کرده برای افزایش توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به گردشگری دل بسته است و الان گردشگر به عنوان مهمان عزیز ما محسوب می‌شود که جریان گردش مالی را در کشور رونق می‌بخشد. لذا باید فرهنگسازی و آموزش را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی یادآور شد: ترکیه سال قبل 29 میلیون گردشگر خارجی داشت آنها با آموزش شروع کردند و از اولین حلقه زنجیره پذیرایی از گردشگر که از فرودگاه در بدو ورود گردشگر آغاز و در نهایت به فرودگاه ختم می‌شود این کار آموزش را پیگیری کردند و در نظرن گرفتند که این زنجیره‌ای هر حلقه‌ای بد عمل کند کل جریان گردشگری از بین می‌رود. 

* گردشگری بدون هزینه اولیه رونق نمی‌یابد/ بانکها به کمک بخش خصوصی بیایند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که سالها مدیریت سازمان برنامه و بودجه و معاونت نظارت و راهبردی رئیس جمهوری به حوزه گردشگری به طور جدی نگاه نمی‌کرد آیا این اتفاق افتاده است، یادآور شد: آنچه در بودجه امسال دیده می‌شود اصلا اینگونه نیست اما امیدواریم از حالا این جدیت ایجاد شود چرا که گردشگری بدون هزینه اولیه رونق نمی‌یابد و نمی‌توان انتظار داشت از بخش خصوصی که این وظیفه را برعهده بگیرد. 

وی ادامه داد: باید برند گردشگری ملی داشته باشیم و امنیت موجود در کشورمان را تبلیغ کنیم در حالی که شاهدیم نه تنها این تبلیغات نیست بلکه خلاف آن هم در برخی کشورها تبلیغ شده است. لذا دولت باید سرمایه‌گذاری وسیع‌تری در این زمینه انجام دهد و بانکها هم در کمک به بخش خصوصی اقدام کنند. 

نجفی تصریح کرد: نباید انتظار داشته باشیم صددرصد منابع مالی را بخش خصوصی بیاورد. و لذا باید بانکها در این زمینه کمک کنند و تعامل دولت و بخش خصوصی موجبات رونق گردشگری را فراهم کند.

* آمارهای گردشگری اشکالات اساسی دارد/ در آمار ورود گردشگر سال گذشته شک و شبهه وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما آمارهای موجود در گردشگری را واقعی می‌دانید یا خیر، یادآور شد: آمارهای ما اشکالات زیاد و اساسی دارد در دنیا تعاریف استانداری در این زمینه وجود دارد مثلا حساب‌های اقماری گردشگری. اما متاسفانه شاهدیم به عنوان مثال کسی که از اصفهان تا تهران مسافرت می‌کند و باید از 10 شهر بگذرد این گذشتن از هر شهر سفر به حساب می‌آید در حالی که منطقی نیست. 

نجفی تصریح کرد: از دو گروه خواهش کردیم که دو پروپزال به ما ارائه دهند تا بتوانیم آمار دقیقی از گردشگر داخلی و خارجی داشته باشیم. می‌گویند سال قبل 4 میلیون گردشگر خارجی وارد کشور شده است که به نظرم شک و شبهه در این آمارها وجود دارد. 

* مصوبه دولت در سال 86 برای افزایش سرویس‌های بهداشتی به خوبی اجرایی نشد

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین در پاسخ به این سوال که بالاخره موضوع سرویس بهداشتی در گردشگری کی حل می‌شود، یادآور شد: مصوبه‌ای در سال 86 در دولت وجود داشت که مصوبه خوبی بود ولی در اجرا ناموفق بود. البته مقداری هم در این زمینه سرویس بهداشتی ساخته شد ولی متولی، تحویل‌گیرنده و اداره کننده آن معلوم نشد.

وی تصریح کرد: ما در زمینه سرویس بهداشتی دو مشکل داریم یکی اینکه تعداد آنها کم است و دوم اینکه سرویس بهداشتی فرنگی وجود ندارد. که بااین وجود گردشگران خارجی دچار مشکل می‌شوند. 

* 1500 کارمند سازمان میراث فرهنگی مازاد هستند/ شرمنده افرادی هستم که حقوق نگرفتند

نجفی همچنین در پاسخ به برخی از پیام‌های مردمی مبنی بر اینکه گفته می‌شود چندین نفر از کارکنان شما در سراسر کشور چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند خاطرنشان کرد: متاسفانه براساس آمارها 1500 نفر از 5000 کارمند این سازمان مازاد هستند و برایشان پست سازمانی نداریم و این مشکل بیشتر مربوط به استخدام‌های قراردادی است. 60 درصد آنها قراردادی هستند. البته ما بنا نداریم کسی را از سازمان بیرون کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه گروه این افراد کم است و با توجه به اینکه این افراد نسبت به کارمندان رسمی که تا 175 ساعت می‌توانند اضافه‌کاری داشته باشند تنها می‌توانند 49 ساعت اضافه‌کاری بگیرند. لذا با این مشکلات مواجه هستند. این پرداخت حقوق معضلی است که وجود دارد و من شرمنده آنها هستم. 

نجفی ادامه داد: خیلی امیدوارم در بودجه آینده این مشکل حل شود. البته برنامه‌ای داریم که می‌خواهیم برخی از آنها را رسمی کنیم و اینکه می‌گویند برخی از یگان‌های حفاظت در برخی استانها حقوقی دریافت نکردند درست است چرا که ما مشکل بودجه استانی داریم و به اندازه کافی این بودجه‌ها پیش‌بینی شده است لذا امیدواریم در عرض یک تا دو ماه آینده این مشکل حل شود. 

* باید بودجه عمرانی را بالا ببریم/ بخش خصوصی می‌تواند در احیای اماکن تاریخی تاثیرگذار باشد

رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که برخی از مالکان اماکن تاریخی متاسفانه به مشکلاتی برخوردند چرا که نه می‌توانند خانه را بفروشند و نه اجازه ساخت و ساز صددرصدی به آنها داده می‌شود، تصریح کرد: در همه کشور اماکن تاریخی و فرهنگی وجود دارد و مالکان این اماکن می‌توانند ساخت و ساز داشته باشند اما باید زیر نظر سازمان میراث فرهنگی این ساخت و ساز انجام شود. چرا که ارزش تاریخی این اماکن متعلق به عموم جامعه است. 

وی اضافه کرد: این مشکلات بیشتر زمانی خود را نشان می‌دهد که مالکان اصرار دارند کل اماکن خود را به سازمان بفروشند. سازمان بودجه کافی ندارد که با مشکل مواجه می‌شویم. تنها راه نجات این موضوع این است که بودجه عمرانی را بالا ببریم و ساخت و سازها را در چارچوب میراث فرهنگی توسعه دهیم. و البته دیگران را هم تشویق کنیم. 

نجفی اضافه کرد: اعلام می‌کنم از بخش خصوصی که در این ساخت و ساز و مرمت شرکت کنند استقبال می‌کنیم و حتی دست‌شان را هم می‌بوسیم آنها می‌توانند به صندوق‌های احیای ساختمان‌های تاریخی مراجعه کنند ما ساختمان‌های مورد نظر را به آنها معرفی می‌کنیم.

* شدیدا موافق اداره هیئت امنایی موزه‌ها هستم/ باید عقبه اجتماعی برای حفظ اشیاء و اماکن تاریخی را فعال کنیم

رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که آثار باستانی و اشیای تاریخی زیادی در کشور وجود دارند که باید مورد حفاظت، مرمت و حتی بهره‌وری قرار گیرند اما آیا سازمان میراث فرهنگی به تنهایی می‌تواند برای این همه اشیا این سه حوزه را انجام  دهد اظهار داشت: این غیرممکن است هیچ جای دنیا اینگونه نیست. حرف ما در این موضوع این است که باید در اماکن تاریخی زندگی جاری شود و با این حالت است که این اماکن حفظ خواهد شد. لذا باید در این جهت حرکت کنیم و از طرفی باید گروه‌های طرفدار میراث فرهنگی را فعال کنیم تا برای حفظ این اشیا و اماکن یک نوع عقبه اجتماعی ایجاد شود. 

وی اضافه کرد: از طرف دیگر قانون داریم که باید موزه‌ها را هیات امنایی کنیم اما این قانون اجرا نشده است من شدیدا موافق این موضوع هستم ولی باید آدم‌های فرهنگی و فرهیخته عضو هیئت امنای این موزه‌ها شوند. 

* صنایع دستی باید با نیازهای روز جامعه پیش برود/ تا دو ماه آینده موضوع وام صنایع دستی حل می‌شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که متاسفانه نگاه جدی به صنایع دستی نشده است و سوال اینجاست که ما صنایع دستی را به عنوان کسب و کار صنعت نگاه می‌کنیم یا هنر اظهار داشت: صنایع دستی بخشی از صنایع فرهنگی است اما اینکه آیا این بخش مربوط به فرهنگ است یا صنعت به نظرم اینگونه است که حلقه واسط بین این و محسوب می‌شود و از طرفی بخشی از هویت تاریخی ما در آن است. اما باید کاری بکنیم که کیفیت صنایع دستی افزایش یابد و البته با نیازهای امروز جامعه هم همسان شود. تا کی قلمدان درست کنیم که مورد نیاز مردم نیست. 

وی افزود: از طرفی باید در بخش توسعه بازرگانی در صنایع دستی بسیار فعالیت کنیم و آن را توسعه دهیم. باید در نظر داشت که صنایع دستی ضعیف‌ترین حلقه صنعت نیست بلکه باید برعکس باشد. همچنین باید طرح تجاری درستی هم در این زمینه ایجاد شود.

نجفی همچنین در پاسخ به این پرسش که یکی از مشکلات هنرمندان صنایع دستی بیمه و پرداخت وام به آنهاست گفت: در خصوص وام آنها درست می‌گویند متاسفانه سقف تسهیلات در صنایع دستی توسط پر شده است همچنین ما باید یارانه‌‌ای به آنها پرداخت می‌کردیم که بودجه آن هم تمام شد البته دولت مصوبه‌ای دارد که گردشگری و صنایع دستی جزء بخش صنعت محسوب شود که با این وجود می‌توان از تسهیلات این بخش استفاده کرد لذا امیداریم تا دو ماه آینده گشایشی در این زمینه ایجاد شود. 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا کالاهای چینی بازار صنایع دستی را اشغال کرده است گفت: متاسفانه هیچ جای دنیا بازار داخلی را در اختیار رقیب قرار نمی‌دهند این اشکال درست است و باید صنایع دستی خود را عرضه کنیم و از طرفی ضوابط گمرکی اعمال کنیم، نمی‌شود افرادی به صورت تجاری صنایع دستی چینی وارد کنند و در بازار صنایع دستی بفروشند. این موضوع سلیقه مردم را هم تغییر می‌دهد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.